Objectiu
El Canal ètic té com a objectiu establir un canal de comunicació per a la recepció i gestió de comunicacions que puguin implicar la comissió de qualsevol irregularitat o acte contrari a l’establert en el Codi ètic i de conducta de TMB, a fi i efecte de permetre iniciar un procediment intern per comprovar els fets i adoptar les mesures de reacció i correcció oportunes, així com propiciar la detecció de possibles situacions d’incompliment que poguessin donar-se a les entitats que conformen TMB.
Titularitat del Canal ètic
La titularitat del Canal correspon a les entitats que formen part de Transports Metropolitans de Barcelona, d'ara endavant TMB:
-
Transports de Barcelona, SA, amb CIF número A-08016081
-
Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA, amb CIF número A-08005795
-
Projectes i Serveis de Mobilitat, SA, amb CIF número A-63645220
-
Transports Metropolitans de Barcelona, SL, amb CIF número B-63645253
-
Fundació TMB, amb NIF G-59053538
Abast
El Canal Ètic és la via habilitada per TMB per comunicar qualsevol irregularitat o acte contrari a l’establert en el Codi ètic
i de conducta, al qual es pot accedir a través del següent enllaç: https://transparencia.tmb.cat/documents/525003/525533/Codi+etic+i+de+conducta+de+TMB_CAT.pdf/46db33d8-e16e-4040-8f6f-9568e1c255d6?t=1647361718000
També es la via per a comunicar accions i omissions en nom o per compte de qualsevol de les entitats que formen part del Grup TMB i que puguin constituir o bé una infracció del Dret de la Unió Europea, o bé que afecti els interessos financers de la Unió o que incideixi en el mercat interior en matèria de competència, ajudes o mercat interior; o bé una infracció penal o administrativa greu o molt greu, en especial si suposa un perjudici per a la Hisenda Pública o la Seguretat Social.
Aquest canal garanteix l'anonimat, tot i que dona l’opció a identificar-se si el comunicant ho desitja. Es mantindrà la confidencialitat de la identitat del comunicant en tot cas, amb les úniques excepcions previstes a la llei. Garanteix l'efectivitat, la imparcialitat, l’objectivitat i la confidencialitat en la gestió i resolució de les comunicacions, que hauran de ser raonades i hauran d'aportar tota la informació que justifiqui els fets. Respecte a les persones identificades com a presumptes responsables dels fets en la comunicació, es garantirà el dret a la presumpció d’innocència i a l’honor de les persones investigades.
Es garanteix la no represàlia vers la persona comunicant davant de qualsevol comunicació, llevat que es presentessin amb mala fe i amb consciència de la seva falsedat. Qualsevol persona que consideri que, després d’haver fet una consulta o comunicació d’incompliment de bona fe, és objecte de represàlies, pot posar-ho en
coneixement de l'Òrgan de Compliment.
Registre, tramitació i resolució de la comunicació
Una vegada rebuda la comunicació i admesa a tràmit, se li assignarà un codi d'identificació a través del qual el comunicant podrà fer el seguiment del seu estat. El comunicant rebrà un avís de rebuda en un termini màxim de set dies a partir de la recepció.
La tramitació i resolució de les comunicacions rebudes es gestionarà en els terminis més breus possibles tenint en compte els fets comunicats i la resta de circumstàncies concurrents. En qualsevol cas, la Resolució de l'expedient per part de l'Òrgan de Compliment no podrà excedir els tres mesos. En casos excepcionals i degudament justificats es podrà ampliar el termini de resolució a sis mesos. Els terminis començaran a comptar des de la data de l’avís de rebuda de la comunicació per part del comunicant, o des dels set dies següents a la comunicació de la persona comunicant si no s’hagués produït l’avís de rebuda.
L'Òrgan de Compliment iniciarà l’estudi de l’expedient a través de la investigació dels fets comunicats, podent recaptar tota la informació i documentació que consideri oportuna i necessària en cada moment. L'Òrgan de Compliment podrà comptar amb la col·laboració de persones expertes externes a l'organització per a la investigació dels fets.
La decisió podrà ser:
Reglament de l'Òrgan de Compliment
Per mitjà del següent enllaç es pot accedir al Reglament de l'Òrgan de Compliment:
Protecció de Dades
Tot tractament de dades personals derivats de la gestió i resolució de denúncies es realitzarà de conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 relatiu a la protecció de les persones físiques i la Llei Orgànica 3/2018 de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
L’accés a les dades contingudes en el Canal ètic queden limitades exclusivament als qui desenvolupen les funcions de gestió i tramitació de les comunicacions o als encarregats del tractament que eventualment es designin a tal efecte. Tanmateix, serà lícit la comunicació a tercers quan resulti necessari per a l’adopció de mesures disciplinàries o per a la tramitació dels procediments judicials que en cada cas procedeixi. En tot cas, hauran d'adoptar-se les mesures necessàries per a preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones investigades per la informació subministrada.
Les dades seran conservades com a evidència del funcionament del model de prevenció de la comissió de delictes de la persona jurídica (Programa de Compliance de TMB).